lördag 29 december 2012


Liten Vaniljkaka


Dessa bakformar är inköpta på Netto eller Lidl. De rymmer 1 liter vardera. Detta recept ger 2 kakor.


•3 ägg
•3 dl socker
•1 dl kokande mjölk
•25 g smör
•2 tsk bakpulver
•3 dl vetemjöl
Garnering 1:

•125 g smör
•1 dl mjölk
•4 msk vaniljsocker

Garnering 2:
Florsocker

Ugn 175 grader. Vispa ägg och socker i ca 4 min. Koka försiktigt upp mjölk och smör, tillsätt det i smeten. Blanda bakpulver och mjöl. Blanda i det i äggsmeten. Använd rumsvarmt smör till att smörja formarna med. Smörj mycket noga! Häll vetemjöl i formarna och skaka ur det överflödiga mjölet noga. Fördela smeten  i 2 st 1-liters formar. Grädda kakan på nedersta falsen i ca 20 min( jag tog inte tid men tror det var ungefärs så), låt svalna innan den stjälps upp.. Gör glasyren: koka smör och mjölk i ca. 2 min. Rör om så att det inte bränner vid. Ta kastrullen från värmen och blanda i vaniljsockret. Häll över kakorna.den heta vaniljmjölken. Låt svalna.Jag lät kakorna vila över natten för att safta till sig.Sikta florsocker över kakan.
 
Josefines Blogdesgner