lördag 3 september 2011


Körsbärstårta

Tårtbotten:
2 ägg
2 dl socker
2 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 g smält smör
1 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker

Ugn 175 grader. Smörj och bröa en form på 1,5 liter.
Vispa ägg och socker poröst. Blanda i de övriga ingredienserna. Rör om tills smeten är jämn.
Grädda ca 35 min

Fyllning;

250 g mascarpone
60 g strösocker
0,5 tsk vaniljsocker
drygt 1,5 dk vispgrädde
1,25  dl körsbärsmarmelad

Allt utom körsbärsmarmeladen vispas till en fast kräm. Tillsätt marmeladen och rör om.

2 dl vispgrädde
Marsankräm gjord på 2 dl mjölk och 5 msk marsanpulver
Vispa grädden lite halvlöst och sedan blanda i marsankrämen och vispa till önskad konsistens
Smörkräm:
225 g smör (osaltat) vispa i 10 min
2 dl marshmallowfluff på burk (finns i mataffären) vispa i 5 min
225 g florsocker.. vispa i 5 min
1 dl ovispad grädde.. vispa i 5 min
2-3 msk vaniljsocker.. vispa så allt blandas

Vispa allt på ganska hög växel
Börja med att vispa smöret i 10 min. Klicka i marshmallowfluffet och vispa i 5 min till. Tillsätt florsockret. Vispa ytterligare 5 min. Häll i vispgrädden och vispa i 5min till. Tillsätt vaniljsockret och vispa nu bara tills allt blandads. Klart..
Denna sats räcker att spackla en tårta på 20 cm i diameter..
(smörkräm från bloggen my cakes)
Figurer i sugerpaste och marsipan
Vit marsipanlock


Dela kakan. Bred på de olika fyllningarna på varsin del. Spackla med smörkräm. Täck med marsipanlocket.

Körsbärspinnarna är gjorda av kolasnören doppade i smält blockchoklad:)
Josefines Blogdesgner